Thursday, October 06, 2011

ចំនួន​ខេត្ត​ខ្មែរ​បុរាណ​បាត់បង់​ទៅ​សៀម​




​ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ការបាត់បង់​ដី​ខ្មែរ​ទៅ​សៀម ចាប់តាំងពី​សតវត្ស​ទី​១៣​មក ឬ​ក្រោយនេះ​បន្តិច ពី​សតវត្ស​ទី​១៥-១៦ មាន​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ខ្លះ​បាន​ទទួលស្គាល់ថា ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា បាន​បាត់បង់​ត្រឹមតែ​១១-១២​ខេត្ត ប៉ុណ្ណោះ ។ ខេត្ត​ទាំងនោះ​គឺ : ខេត្ត ស៊ីសាកេត (​ខុ​ខ័​ន្ទ​), សុ​រិ​ន្ទ្រ (​ស​ង្គៈ​) នគររាជ​សីមា​, បុរីរម្យ​, ស្រះកែវ​, ប​ច្ចឹ​ម​បុរី​, (​ស្ទឹង​ជ្រៅ​) អ៊ូ​ប៊ុន​, ខន​កែន​, ច័ន្ទ​បុរី​, ត្រាច (​ត្រាត​), ធន​បុរី និង​អាយុ​ធ្យា ។​
​ ​ការបាត់បង់​នេះ គឺ​ដោយសារតែ​ការ​ចាញ់​សង្គ្រាម​វាតទី​ពី​សំណាក់​ស្តេច​សៀម ដែល​មានបំណង​ត្របាក់​យក​ទឹកដី​ខ្មែរ​ធ្វើជា​ទឹកដី​ខ្លួន ឬក៏​ជួនកាល​មាន​ម​ហិ​ច្ឆិ​តា​យក​ប្រទេស​ខ្មែរ ធ្វើជា​ប្រទេស​ចំណុះ ដើម្បី​ទប់ទល់​នឹង​ឥទ្ធិពល​វៀតណាម​លើ​ខ្មែរ ។ លើកលែងតែ​ករណី​ក្បត់​មួយ​ពីរ​តែប៉ុណ្ណោះ ។​
​ ​ខេត្ត​ខ្មែរ​បុរាណ​ទាំងនោះ​ត្រូវបាន​បាត់បង់​ជា​បន្តបន្ទាប់​ទៅ​សៀម ដូចដែល​ទើប​ពោល​នៅ​សម័យ​ក្រោយពី​សម័យអង្គរ ។ ក៏ប៉ុន្តែ​ដោយមាន​ភស្តុតាង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាច្រើន​ឥត​ប្រកែក​បាន ឲ្យ​ដឹងថា បណ្តា​ខេត្ត​ថៃ​ផ្សេងៗ ឯ​មួយចំនួន​ក៏​ធ្លាប់ជា​អតីត​ទឹកដី​របស់​ខ្មែរ​ដែរ ចាប់តាំងពី​ការកកើត​ព្រះរាជាណាចក្រ​ខ្មែរ​មកម្ល៉េះ ទោះបីជា​ព្រះរាជ​ពង្សាវតារ​ខ្មែរ មិនបាន​កត់ត្រា​ក្តី ។​ ​នេះ​ជា​អ្វីមួយ​ដែល​តម្រូវ​ឲ្យ​មានការ​បកស្រាយ​អំពី​វិសាលភាព​នៃ​ ភូមិសាស្ត្រ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ ហើយ​បំពេញបន្ថែម​ចន្លោះ​ខ្វះខាត​ទាំងឡាយ​ដែល​អាចធ្វើ​ទៅបាន ។​
​ ​តើ​មាន​ខេត្ត​ណាខ្លះ​ទៀត​ដែល​ត្រូវបាន​បាត់បង់​លើ​ថៃ រវាង​សតវត្ស​១៣ និង​១៦ ទោះ​ជាមាន​កាលបរិច្ឆេទ​ខុសគ្នា​ក្តី ពីព្រោះ​យន្តការ​វាតទី​និយម​ត្រូវបាន​អនុវត្ត​ឡើង​ដោយ​សន្សឹមៗ ដូច​រូបភាព​បណ្តាញ​នៃ​សំណាញ់​សំបុក​ពីងពាង ។​

​ផែនទី​នៃ​ ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ នា​ស​.​វ​ទី ១៧ និង ផែនទី​បច្ចុប្បន្ន​ដែលមាន​បណ្តា​ខេត្ត​នានា​

​ ​ជាបឋម​ប្រវត្តិវិទូ​ដែល​សិក្សា​ពី​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា ចាត់ទុក​ស្របគ្នា​ថា ជនជាតិ​ថៃ​ជា​អន្ត​ប្រវេសន៍ ដែល​បាន​កសាង​ព្រះរាជាណាចក្រ​របស់ខ្លួន​លើ​ទឹកដី​ខ្មែរ​បុរាណ គឺ​ខេត្ត​សុខោទ័យ ក្នុងដំណាក់កាល​ដំបូងបង្អស់ ហើយ​មិនយូរប៉ុន្មាន ក៏បាន​វាតទី​ទៅដល់​អាណាខេត្ត​នានា​របស់​ខ្មែរ​ទៀត គឺ​ខេត្ត​អយុធ្យា និង លពបុរី ជាដើម ។ តែ​មិនបាន​បញ្ជាក់​អំពី​ឈ្មោះ​នៃ​ខេត្ត​ទាំងនោះ ក្នុងការ​សិក្សា​របស់គេ​ឡើយ ដោយហេតុថា បញ្ហា​សាំ​ញុំ ហើយ​មួយវិញទៀត​ឈ្មោះ​នៃ​ខេត្ត​ខ្មែរ​ដែល​ស្ថិតក្នុង​ព្រះរាជាណាចក្រ​ បច្ចុប្បន្ន​ក៏​ពុំ​ត្រូវបាន​គូសបញ្ជាក់​ដោយ​សិលាចារឹក​ដែរ លើកលែងតែ​ករណីខ្លះ​ដែល​ឈ្មោះ​នៃ​ទីក្រុង​ចំនួន​តូច ដែល​ត្រូវបាន​ចា​រលើ​ផ្ទាំង​សិលាចារឹក ព្រះខាន់​ក្នុង​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧ ។ ចំពោះ​បញ្ហា​នេះ​យើង​នឹង​ពិនិត្យ​នៅពេល​បន្តិចទៀត ។​
​ ​យើង​គិតថា ជាការ​ប្រសើរ​ជាង បើ​យើង​ចាត់ទុកថា យើង​ពុំ​ដឹង​អំពី​ឈ្មោះ​ពិត​របស់​អតីត​ខេត្ត​នានា របស់​ខ្មែរ​ក្នុងប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន ដែល​ត្រូវបាន​បាត់បង់​ទៅហើយ​នោះទេ ហើយ​ឈ្មោះ​ដែល​ត្រូវបាន​ផ្លាស់ប្តូរ ឬ​បង្កើតឡើង​ថ្មី​រវាង​សតវត្ស​ទី​១៤-១៨ គឺ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​តា​មកា​រវិ​វ​ត្តិ​របស់​សង្គមជាតិ​ថៃ ក្នុងឋានៈ​ជា​រដ្ឋ​ឯករាជ្យ​ថ្មី​មួយ ។
​តែ​ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ​ក៏​តឹកតាង​ខាង​បុរាណវិទ្យា ដូចជា​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ជាដើម ជាពិសេស​សិលាចារឹក​ប​ង្ហា​ញ​ថា ក្នុង​អាណាខេត្ត​បច្ចុប្បន្ន ការ​ស្នងរាជ្យ​របស់​មហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ត្រូវបាន​បន្ត​ពី​សម័យមុន​អង្គរ​ដោយ​ មិន​ស្រាកស្រាន្ត​មុន​ផែនដី​ថៃ​ត្រូវបាន​ផ្តាច់​ចេញពី​ចក្រភព​កម្ពុជទេស រីឯ​ជនជាតិ​ថៃ​ដើមកំណើត​ខ្មែរ​តែង​រស់​នៅលើ​ទឹកដី​របស់ខ្លួន​រហូតដល់​សតវត្ស ​ទី​២១​នេះ ដូច​ករណី​ខេត្ត​អ៊ូ​ប៊ុន​, ស៊ីសាកេត​, បុរីរម្យ​, សុ​រិ​ន្ទ្រ​, ស្រះកែវ​, ប​ច្ចឹ​ម​បុរី និង​ច័ន្ទ​បុរី​ជាដើម ។ ដូច្នេះ​យើង​ត្រូវតែ​ទទួលស្គាល់ថា មិន​មែនមាន​ត្រឹមតែ​ខេត្ត​១១-១២ ទេ ដែល​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា បាន​បាត់​ទៅលើ​ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ​តែប៉ុណ្ណោះ ។​
​ចំពោះ​យើង ប្រវត្តិវិទូ​ផ្សេងទៀត​ត្រូវ​គិតថា ខេត្ត​ដែល​បាត់បង់​ពិត​នោះ រួមមាន​ខេត្ត​មួយចំនួន​ទៀតផង ។​
​ ​នៅ​ភូមិភាគ​ខាងជើង​ឆៀង​ខាងកើត​នៃ​ទីក្រុង​បាងកក​យើង​ឃើញ​មាន​ខេត្ត : ន​គន​ផា​នុំ​, សាគ​នន​គន​, ណង​ខៃ​, លើ​យ​, បុរីរម្យ​, នគររាជ​សីមា (​ពិ​មាឃ​), ស៊ីសាកេត​, សុ​រិ​ន្ទ្រ​, អ៊ូ​ប៊ុន​, រយ​អេ​ត​, យ​សោថន​, មុខ​តា​ហាន​, ឧ​ត្ត​ន​ថា​នី​, ជ័យ​ភូមិ​, មហា​សារ​ខាំ​, កាឡា​ស៊ីន និង ខន​កែន ។​
​ ​សូម​កត់សម្គាល់ថា លើកលែងតែ​ខេត្ត​លើ​យ និង​មុខ​តា​ហាន​ចេញ ដែល​យើង​ពុំបាន​ទៅដល់ ហើយ​ពុំ​ដឹងថា មាន​វប្បធម៌​បុរាណ​ខ្មែរ​នៅ​ទីនោះ​ដែរ​ឬ​អត់ ។ ចំណែក​ខេត្ត​ផ្សេងៗ​ទៀត សុទ្ធសឹងតែ​បាន​បន្សល់ទុក​នូវ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ ឬក៏​ស្លាកស្នាម​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ផ្សេងៗ​ដូចជា​ចម្លាក់ និង សិលាចារឹក​ជាដើម ដែលមាន​ចំនួន​យ៉ាង​ក្រាសក្រែល​គួរ​ឲ្យ​ចាប់អារម្មណ៍ ។
​ទាក់ទិន​ទៅនឹង​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង សូម​រំលឹកថា តំបន់​នៅ​នគរ​ស្រី​ធម្មរាជ​, សុរា​ត​ថា​នី ប៉ា​ក្តា​លុង សុង​ក្លា​, យ៉ា​ឡា​, ជាដើម ដែល​ស្ថិតក្នុង​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​សៀម​បច្ចុប្បន្ន សុទ្ធសឹង​តែមាន​មនុស្ស​ខ្មែរ​រស់នៅ​រហូតដល់​ស​ត​វត្ស​ទី​១៧ ដោយហេតុថា ស្ថិតក្នុង​ព្រំប្រទល់​នៃ​ដែនដី​ខ្មែរ គឺ​អាណាចក្រ​ភ្នំ និង​ចេនឡា ។
​តាមរយៈ​កំណត់ហេតុ​ចាស់ៗ​របស់​ចិន យើង​ដឹង​ទៀតថា ភូមិភាគ​កណ្តាល​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​វិញ ក៏​ដូច្នេះ​ដែរ ដោយហេតុថា តំបន់​នេះ​ឈ្មោះ​តំបន់​ដីក្រហម (​សៀន​ឡូ​) ។​

ផែនទី​នៃ​ ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ដំបូង ហ្វូណន ឬ​នគរ​ភ្នំ (​ម​.​ត ១៩៩៣) និង ផែនទី​នៃ​សម័យ​មហានគរ​របស់​ព្រះបាទ​នរោត្តម​សីហនុ នា​ស​.​វ​ទី ១២ បោះពុម្ព​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៦៦ (Cf. Les avaleurs des terres khmeres, Kamboja, 1966)

​ ​សូម​ជម្រាប​ផងដែរ​ថា សិលាចារឹក​ខ្លះ​ក្នុង​ភូមិភាគ​កណ្តាល និង​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​សុទ្ធសឹងតែ​ត្រូវបាន​ចារ​ ឡើងជា​ភាសាមន ទន្ទឹមគ្នា​និង​សិលាចារឹក​ខ្មែរ ។ សិលាចារឹក​ដំបូង ដែល​សរសេរ​ជា​ភាសាមន​មាន​លក្ខណៈ​ខ្លីៗ ហើយ​ប្រហែលជា​នៅ​ស​.​វ​ទី​៧-៨ តែប៉ុណ្ណោះ ហើយ​គ្មាន​បង្ហាញ​តឹកតាង​អ្វី​សោះ ក្រៅពី​ថា ប្រជា​ពលករ​ក្នុង​តំបន់​នោះ​គោរព​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ភាគច្រើន ហើយ​ដែល​គេ​ធ្លាប់​ស្គាល់​ថា ជា​មន​ទ្វារ​វ​តី ។
​ក៏ប៉ុន្តែ ទោះជា​យ៉ាងនេះ​ក្តី​បើ​យោងតាម​ការស្រាវជ្រាវ​ថ្មី ក៏​គ្មាន​តឹកតាង​ណាមួយ​ជាក់ច្បាស់​ដែល​បញ្ជាក់ថា ទ្វារ​វ​តី គឺជា​រាជធានី ឬក៏​ជា​រដ្ឋ​ឯករាជ​របស់​មន​ឡើយ តែ​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​វប្បធម៌​បែប​ពុទ្ធ​និយម​ដ៏​រុងរឿង​ថ្កើងថ្កាន​អស្ចារ្យ ដែល​បាន​រីកដុះដាល នៅលើ​ទឹកដី​តែមួយ​ជាមួយនឹង​ទឹកដី​ខ្មែរ គឺ​ខេត្ត​លវោ ឬ​លពបុរី​បច្ចុប្បន្ន ។ គប្បី​រំលឹក​ឡើង​ផងដែរ​ថា តាម​រឿងដំណាល​ខ្មែរ​មួយ ស្រី​នគរ​លវោ មាន​រូបឆោម​ល្អ ហើយ​ឆើតឆាយ​ណាស់ ។​
​ ​ដូចដែល​យើង​បាន​ពោល​រួច ខេត្ត​ខ្មែរ​នេះ​ធ្លាប់មាន​ទំនាក់ទំនង​ខាង​វប្បធម៌​យ៉ាង​ជិតស្និត​ជាមួយ​ អង្គរបុរី ឬ​វ្យា​ធ​បុ​រៈ ហើយ​ឈ្មោះ​របស់​ខេត្ត​នោះ​ត្រូវបាន​គូសបញ្ជាក់​ក្នុង​សិលាចារឹក​នា​ សម័យអង្គរ​មួយ គឺ​សិលាចារឹក K 18 តម្កល់​សព្វថ្ងៃ​នៅ​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ ។
​ទំព័រ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ភូមិភាគ​កណ្តាល​នេះ​ជា​ភាគ​មួយ​នៃ​ចក្រភព​នគរ​ភ្នំ និង​ចេនឡា ហើយក៏​មិនមែនជា​ទឹកដី​របស់​មន​ដែរ ។ ផ្ទុយ​ពី​ការអះអាង​របស់​អ្នក​ប្រវត្តិវិទូ​ថៃ តំបន់​នេះ គឺ​ពិតជា​ទឹកដី​របស់​ខ្មែរ​មែន តាំងពីដើម​មក ។
​ ​ជាការ​ពិតណាស់ មុន​សតវត្ស​ទី​១៣ តំបន់់​ភូមិភាគ​កណ្តាល​ជាពិសេស នៅ​ខេត្ត​អយុធ្យា​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​ពុំទាន់​មាន​វត្តមាន​របស់​ជន​ ជាតិ​ថៃ​នៅឡើយ​ទេ ហើយ​ស្ថានភាព​នេះ​ក៏ដូចជា​នៅ​តំបន់​ភូមិភាគ​ឥសាន និង​ខាងត្បូង​ផងដែរ ហើយ​ភាសា​ថៃ​ក៏​ពុំទាន់​ត្រូវគេ​ប្រើប្រាស់​នៅឡើយ​ដែរ ដោយ​អ្នក​ម្ចាស់​ស្រុក ។
​បើ​និយាយ​អំពី​ជាតិពន្ធុវិទ្យា មានតែ​ខ្មែរ និង​កុលសម្ព័ន្ធ​មន​-​ខ្មែរ តែប៉ុណ្ណោះ​ដែល​រស់នៅ ។ នៅ​កន្លែង​ខ្លះ​ក៏មាន​ជនជាតិ​មន​រស់នៅ​ដែរ នៅ​ភូមិភាគ​ខាងជើង ដូចជា​នៅ​ហរិ​បុណ្យ​ជាដើម រហូត​នៅ​សតវត្ស​ទី​១២-១៣ ។ ភាពខុសគ្នា​រវាង​ខ្មែរ និង​មន គឺ​វិស័យ​សាសនា​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​សិល្បៈ​វប្បធម៌​របស់​ពួកគេ​មាន​លក្ខណៈ​ខុសពី​ ខ្មែរ ។​

សិលាចារឹករបស់ព្រះបាទស្រីមហេន្ទ្រវរ្ម័ន នៅខេត្តស្រះកែវ (Ka 387) និង សិលាចារឹកវត្តស្រះឈូក (Ka 110) ឆ្នាំ ៩៨៨ នៃមហាសករាជ ត្រូវជា ១០៦៦ នៃគ.ស សរសេរជាភាសារខ្មែរ បាលី និង សំស្រ្គឹត (ឯកសារនាយកដ្ឋានវិចិត្រសិល្បះថៃ)

​ ​លោក​ជីវ​តាក្វាន់ បាន​ឲ្យ​ដឹងថា នៅ​ឆ្នាំ​១២៩៦ ពួក​សៀម ឬ​សៀន​នៅ​ភាគ​និរតី​អង្គរ ពោល គឺ​នៅ​ម្តុំ​អយុធ្យា​បាន​បើក​ការវាយលុក​ទីក្រុង​អង្គរ​លើកទីមួយ ដូចដែល​ព្រះរាជ​ពង្សាវតារ​ខ្មែរ​បានលើកឡើង​ដែរ ហើយ​នៅ​រវាង​ឆ្នាំ​១៣៥៣ - ១៣៥៧ អង្គរ​ត្រូវ​ធ្លាក់​ក្នុង​កណ្តាប់ដៃ​សៀម ។
​ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ ព្រះរាជ​ពង្សាវតារ​បាន​បន្តទៀតថា ក្រោយមក​បន្តិច​ក្នុង​រាជ​ស្តេច​ស្រី​សុរិយោ​វង្ស អង្គរ​ក៏ត្រូវ​រំដោះ​បាន​វិញ ។ យើង​ក៏​ដឹង​ទៀតថា ទ័ព​សៀម​មិនបាន​ឲ្យ​ខ្មែរ​សុខ​ទេ ព្រោះថា មិនយូរប៉ុន្មាន​ទេ​សៀម​វាយលុក​ហើយ​កាន់កាប់​អង្គរ​ម្តងទៀត ។
​ច្បាប់​ពង្សាវតារ​បាន​និយាយ​បន្តទៀតថា លើក​នេះ​ក៏​ដូច​លើក​មុនៗ ស្តេច​ខ្មែរ គឺ​ព្រះបាទ​ពញាយ៉ាត​បាន​រំដោះ​ព្រះរាជ​នគរ​ឲ្យ​រួចផុត​ពី​ប​ច្ចា​ មិត្រ ហើយ​ដើម្បី​ជៀស​ផុតពី​ការទន្ទ្រាន​មិន​ស្រាកស្រាន្ត ពី​សំណាក់​សៀម​មកពី​អាយុ​ធ្យា ទ្រង់​ក៏​បង្ខំ​ព្រះកាយ​យាង​ចាក​ចេញពី​ព្រះរាជ​ធានី យាង​មកកាន់​តំបន់​ស្រី​សន្ធរ​នៅ​ឆ្នាំ​១៣៨៨ ។ ព្រឹ​ត្ត​ការណ៍​ខាងលើនេះ គឺជា​ទីបញ្ចប់ ឬ​អវសាន​នៃ​សម័យអង្គរ​ដែល​ធ្លាប់តែ​រុងរឿង​ថ្កើ​ន​ថ្កាន ។​
​ ​ឯកសារ​មូលដ្ឋាន​ដ៏​រឹងមាំ​មួយទៀត​ដែល​យើង​ត្រូវ​លើក​នៅទីនេះ គឺ​ប្រភព​សិលាចារឹក​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ និង​អង្គរ នៅលើ​ទឹកដី​ថៃ​សព្វថ្ងៃនេះ ។ ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង គឺ​វត្តមាន​របស់​ស្តេច​ខ្មែរ​មុន​អង្គរ​ត្រូវបាន​គូសបញ្ជាក់ នៅក្នុង​ភូមិភាគ​ឥសាន​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​តាមរយៈ​សិលាចារឹក ។ ស្តេច​ភ​វ​វរ្ម័នទី​១ និង​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន មិនមែន​បង្ហាញ​ដំណើរ​ទៅកាន់​ភូមិភាគ​ខាងលើនេះ ដូច​គេ​បាន​យល់​ដោយ​ភ័ន្តច្រឡំ​នោះទេ ព្រោះថា ការធ្វើដំណើរ​ពី​ខេត្ត​ចម្ប៉ា​សាក់​ឆ្ពោះទៅ​ទិស​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា សព្វថ្ងៃ​នៅ​ក្រចេះ ស្ទឹងត្រែង កំពង់ធំ ឆ្ពោះទៅកាន់​ផ្នែក​ខាងក្រោម ក៏​មិនមែនជា​ការឈ្លានពាន​ដែរ ដើម្បី​ពង្រីក​ទឹកដី​ក្នុងន័យ​វាតទី​និយម ។
​ផ្ទុយទៅវិញ​ទង្វើ​នេះ​គឺ​គ្រាន់តែ​ជាការ​ពង្រីក​ឥទ្ធិពល ដណ្តើម​អំណាច​នៅលើ​ដែនដី​មួយ ដែល​ប្រជាជនមាន​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​រួម​ពង្សាវតារ​វប្បធម៌ និង​ភាសា​រួម​ដែល​ស្ថិតក្នុង​អម្បូរ​មន​-​ខ្មែរ គឺ​ជនជាតិខ្មែរ​ដ៏​ខ្លាំងពូកែ ហើយ​បុព្វការី​ជន របស់ខ្លួន​បាន​ដើរតួនាទី​យ៉ាងសំខាន់​បំផុត​ក្នុង​ភូមិភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​ ដែនដី​គោក ក្នុង​អតីតកាល ។​
​ ​ភស្តុតាង​មួយចំនួនធំ គឺ​សិលាចារឹក​ដងរែក ក៏បាន​គូសបញ្ជាក់​អំពី​ការកាន់កាប់​ទឹកដី​នេះ​ចាប់តាំងពី​ចុង​សតវត្ស​ទី​៦ រហូតដល់​សម័យអង្គ​រដែរ ដែល​រួមមាន​សិលាចារឹក​របស់​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័នទី​១ និង​ព្រះបាទ​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន នា​សម័យមុន​អង្គរ ។ ចំពោះ​សិលាចារឹក​មុន​អង្គរ​ទាំងនោះ គេ​ឃើញ​សិលាចារឹក K 364, K 1173 និង K 1174 នៅ​ចម្ប៉ា​សាក់ K 122 នៅ​ក្រចេះ K 515 នៅ​នគររាជ​សីមា​, K 116 និង K 720 នៅ​ស្ទឹងត្រែង K 508, K 509 និង K 496 នៅ​អ៊ូ​ប៊ុន Ka 76 នៅ​បុរីរម្យ K 979 នៅ​ស្រី​ទេព K 213 នៅ​បាត់ដំបង K 969 នៅ​តា​ប្រា​យា ខេត្ត​ស្រះកែវ K 377 នៅ​សុ​រិ​ន្ទ្រ និង K 1102 នៅ​ខន​កែន ។​
​ ​គួរ​កត់ចំណាំ​ថា សិលាចារឹក​បុ​រេ​អង្គរ​ទាំងនោះ​គូសបញ្ជាក់​អំពី​ជ័យជំនះ​របស់​ចេនឡា ដែល​ដឹកនាំ​ដោយ​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័ន និង​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន​លើ​នគរ​ភ្នំ ។​
​ ​ទន្ទឹមនឹងនេះ ប្រភព​ត្រូវ​ដឹង​ដែរ​ថា សិលាចារឹក​ក៏​ជា​អំណះអំណាង​សំខាន់បំផុត ដែល​បញ្ជាក់ថា ទឹកដី​នៃ​ប្រទេស​លាវ ថៃ និង​ខ្មែរ​បច្ចុប្បន្ន គឺជា​ទឹកដី​តែមួយ ដែល​គ្រប់គ្រង​ដោយ​ស្តេច​ខ្មែរ ដែលមាន​សាងសង់​យ៉ាងច្បាស់​លាស់ ។ ឧទាហរណ៍​នៅ​សិលាចារឹក K 479 នៅ​ស្រី​ទេព ខេត្ត​ពេជ្រ​ប៊ុន យើង​ដឹងថា ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័ន​គឺជា​ព្រះរាជ​បុត្រា​របស់​ប្រ​ធិ​វិន្ទ​វរ្ម័ន និង​ជា​ព្រះរាជ​នត្តា​របស់ ចក្រ​វ​តិ័​ន សិលាចារឹក K 508 បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ព្រះបាទ​ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន ចូល​សោយរាជ​មាន​នាម​ថា ចិ​ត្រា​សេន គឺជា​បងប្អូន​គ្នា​ជាមួយ នឹង​ព្រះបាទ​ភ​វ​វរ្ម័ន ដែល​ត្រូវជា​បុត្រា​របស់​ព្រះបាទ​វីរ​វរ្ម័ន និង​ជា​ព្រះរាជ​នត្តា​របស់​សា​វ៌​ភោ​ម ។ រីឯ​សិលាចារឹក K 1173 បាន​បញ្ជាក់ថា ព្រះនាម​ឪពុកមា​របស់​ព្រះបាទ​ចិត្រ​សេន ម​ហេ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន មាន​ព្រះនាម​ថា ស្រី​ក្រ​តាន​តបាស ។​
​ ​និរន្ត​ភាព​នៃ​ការគ្រប់គ្រង​ឬ ជា​អ្វីមួយ​ដែល​គេ​ហៅថា​អំណាច​នយោបាយ​របស់​ខ្មែរ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ​នា​ជំនាន់​ នោះ ក៏ត្រូវ​បាន​បន្ត​រហូត​ដល់​សម័យអង្គរ ដូច​ការរកឃើញ​សិលាចារឹក​មួយចំនួន​ជា​ឧទាហរណ៍​ស្រាប់ ។​
​ក្នុងចំណោម​សិលាចារឹក​ខ្មែរ​នា​សម័យអង្គរ នៅ​ភូមិភាគ​ឥសាន នៃ​ប្រទេស​ថៃ​វិញ មាន​សិលាចារឹក Ka 77 មួយ​នៅ​ខេត្ត​សគ​នន​គន ដែល​គួរ​ឲ្យ​ចាប់អារម្មណ៍​ជាងគេ ព្រោះ​បាន​ផ្តល់នូវ​ពាក្យ​វិភា​ន ឬ​ពិតាន ជា​លើកដំបូង​បង្អស់​នៅ​ឆ្នាំ ៩៨៨ ស​.​ក ដែល​ត្រូវ​នឹង​ឆ្នាំ ១០៦៦ នៃ​គ​.​ស ។​
​ ​ភូមិភាគ​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន ជាពិសេស​នៅ​ខេត្ត​នគរ​សវ័ន (​នគរ​សួគ៌​) ខាងជើង​ខេត្ត​លពបុរី ក៏បាន​បង្ហាញ​ជា​ប្រយោល​នូវ​វត្តមាន​របស់​ខ្មែរ​តាម​សិលាចារឹក​ដែរ ដូច​ករណី​សិលាចារឹក K 966 ជា​ភាសាបាលី និង​ខ្មែរ​នៅ​ឆ្នាំ​១១៦៧ នៃ​គ​.​ស ជាដើម ។
​នៅ​ជិត​ខេត្ត​អយុធ្យា​មាន​សិលាចារឹក​មុន​អង្គរ​មួយ​ផ្ទាំង​ដែល​ គេ​បាន​រកឃើញ គឺ K 965 ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ព្រះបាទ​ហ​ស៌​វរ្ម័ន ដែល​ត្រូវជា​ព្រះរាជ​នត្តា​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ក្នុង​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​កម្ពុជា គឺ​ព្រះបាទ​ឥសាន​វរ្ម័ន (៦១០ -៦៣៥ គ​.​ស​) ។ រីឯ​សម័យអង្គរ​វិញ ក៏​ដូច្នេះ​ដែរ ដូច​ករណី​សិលាចារឹក​អយុធ្យា​មួយ​ថ្មី​ចារ​នៅ​ឆ្នាំ​៩៣៧ នៃ​គ​.​ស ជា​សំ​ស្រឹ្ក​ត និង​ខ្មែរ ជា​ឧទាហរណ៍​ស្រាប់ ។​
​ ​សរុបមក​ការដែល​គេ​និយាយថា ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​១ បាន​ពង្រីក​ទឹកដី​ខ្មែរលើ​ថៃ​ជា​ការមិន​ត្រឹមត្រូវ ព្រោះថា ទឹកដី​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន គឺជា​ទឹកដី​របស់​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ទាំងស្រុង ។ វិសាលភាព​នៃ​ទឹកដី​ខ្មែរ ក្នុងសម័យ​មហានគរ​មិនមែន​បាន​លាតសន្ធឹង​ពី​តំបន់​អង្គរ ដែលជា​មជ្ឈមណ្ឌល​នៃ​អំណាចកណ្តាល​ទៅដល់​ភូមិភាគ​កណ្តាល​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​ បច្ចុប្បន្ន ដោយ​នយោបាយ​ឈ្លានពាន​ពង្រីក​ទឹកដី​នោះទេ ហើយ​ភូមិភាគ​នេះ​ក៏​មិនទាន់មាន​វត្តមាន​រប​ស់ជន​ជាតិ​ថៃ​មក​រស់នៅៗ​ឡើយ​ ផងដែរ ។
​ភស្តុតាង​បុរាណវិទ្យា​បញ្ជាក់​យ៉ាងច្បាស់​ថា វិសាលភាព​នៃ​ដែនដី​ខ្មែរ​អង្គរ​គឺជា​លទ្ធផល​នៃ​ការបង្រួបបង្រួម​ជាតិខ្មែរ​ ជាច្រើន​ជំនាន់ ហើយ​ត្រូវធ្វើ​ឡើងជា​បន្តបន្ទាប់​ដោយ​ឆ្លងកាត់​ច្រើន​ដំណាក់កាល​នៃ​កាល​ ប្បវត្តិ ពោលគឺ មិនមែនជា​ការឈ្លានពាន​ខ្មែរ​ទៅលើ​ជនជាតិ​ផ្សេង​ដែរ ។ ខាងលើនេះ​គឺជា​សច្ចៈ​ភាព​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ។​
​ ​គួរកត់សម្គាល់​ផងដែរ​ថា ការសិក្សា​នៅ​ខេត្ត​លពបុរី ក៏​ឲ្យ​ដឹង​ទៀតថា នៅ​សម័យ​នគរ​ភ្នំ និង​ចេនឡា ខេត្ត​លពបុរី គឺជា​មជ្ឈមណ្ឌល​នយោបាយ​វប្បធម៌​យ៉ាងសំខាន់ មាន​លក្ខណៈ​ដូចគ្នា​នឹង​អង្គរបុរី​អ៊ូ​ថង ។ សំណង់​សិល្បៈ​ស្ថាបត្យកម្ម និង​ផ្ទាំង​សិលាចារឹក​មុន​អង្គរ និង​អង្គរ​ជាច្រើន ដែល​តម្កល់​សព្វថ្ងៃ​ក្នុង​សារមន្ទីរ​នៃ​ខេត្ត​នេះ​ជា​តឹកតាង​ស្រាប់ ។​
​ ​មានន័យថា ទឹកដី​ភូមិភាគ​ឥសាន កណ្តាល និង​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន មិន​គ្រាន់​តែមាន​ជនជាតិខ្មែរ​រស់នៅ​រួចហើយ មុន​ការមកដល់​នៃ​ជនជាតិ​ថៃ​តែប៉ុណ្ណោះ​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ​ជា​ទឹកដី​ដែល​គ្រប់គ្រង​ដោយ​ព្រះរាជវង្សានុវង្ស​ខ្មែរ​ថែម​ទៀតផង ពោលគឺ ស្ថិតក្រោម​អធិបតេយ្យភាព​របស់​អា​ជ្ញា​ធរ​ខ្មែរ​ពិតៗ ដែល​គេ​មិនត្រូវ​មានការ​ភ័ន្តច្រឡំ ឬ​បំ​ភ្លើ​ស​ការពិត​ឡើយ ។​
​ ​ដោយសារតែ​ជនជាតិ​សៀម ឬ​សៀម​ជា​ជនជាតិ​ចំណូល​ថ្មី​ក្នុង​អតីត​ព្រះរាជា​ណា​កម្ពុជា​បុរាណ ដែល​សព្វថ្ងៃ បានក្លាយ​ទៅជា​ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ ទើប​គេ​បាន​ជួបប្រទះ​នូវ​ស្លាកស្នាម​វប្បធម៌​ខ្មែរ​គ្រប់​យុគ គ្រប់​សម័យកាល តាំងពី​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ ។
​ដូច​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ដែរ ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន គឺជា​ការ​ផ្គុំ​ឡើង​ដោយ​ការ​ច្របាច់​ចូលគ្នា​នូវ​អាណាខេត្ត​ខ្មែរ​ទាំងឡាយ ទាំង​ធំ​ទាំង​តូច ដែល​ប្រជាជន​ខ្មែរ​បាន​បាត់បង់​ជា​បន្តបន្ទាប់​ក្នុង​យន្តការ​នៃ​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ ។ ព្រឹ​ត្ត​ការណ៍​នេះ​បាន​កើតឡើង​ក្រោយពី​ការ​លេចធ្លោ​ឡើង​រដ្ឋ​សៀម​ ដំបូងបង្អស់​នៅ​សុខោទ័យ ។ ដូច្នេះ​អាចធ្វើ​ឲ្យ​គេ​សន្និដ្ឋាន​អំពី​ប្រភព​មន​-​ខ្មែរ ចំពោះ​សម្មិទ្ធិផល​សង្គម​វប្បធម៌​នា​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ និង​ខ្មែ​នា​សម័យ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ពោលគឺ​សតវត្សរ៍​ទី​១ ដល់​សតវត្សរ៍​ទី​១៣ - ១៤ ។​ ​
​ ​ជារួម គេ​អាច​ឈ្វេងយល់​ពី​ការបាត់បង់​នៃ​ទឹកដី​ខ្មែរ​ដ៏​ធំធេង​នេះ​យ៉ាង​ ត្រឹមត្រូវ ជា​បន្តបន្ទាប់​តាម​វឌ្ឍនាការ​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ដោយមាន​បុរាណវិទ្យា​ជា​ភស្តុតាង​ឥត​ប្រកែក​បាន ។
​តែ​ទោះ​យ៉ាងនេះ​ក្តី យើង​នៅ​មិនទាន់​អាច​កំណត់​ចំនួន​ខេត្ត​ខ្មែរ​ទាំងនោះ​យ៉ាង​ប្រាកដ​បាន​នៅឡើយ ពីព្រោះ​តាមពិតទៅ ក្រោយពី​ការ​ដណ្តើមបាន​ខេត្ត​បុរាណ​ទាំងនោះ អាជ្ញាធរ​សៀម​រមែងតែ​ផ្លាស់ប្តូរ​ឈ្មោះ​ជានិច្ច ។ ដូច្នេះ យើង​អាច​ដឹង​ឈ្មោះ​បាន ប្រាកដ​នៃ​ឈ្មោះ​ខេត្ត​ណាមួយ​បានជា​ស្ថាពរ លុះត្រា​តែមាន​ចំណារ​លើ​ថ្ម ឬ​កំណត់ហេតុ​ផ្សេងៗ ដែល​យើង​អាច​ផ្ទៀងផ្ទាត់​យ៉ាង​ត្រឹមត្រូវ​ហ្មត់ចត់ ។​
​ ​ម្យ៉ាងវិញទៀត យើង​បានធ្វើការ​កត់សម្គាល់​រួចមកហើយ​នូវ​វត្តមាន​នៃ​ខេត្ត​ខ្មែរ​មួយចំនួន​ ដែល​ត្រូវបាន​ចារ​នៅលើ​ផ្ទាំងសិលា​ប្រាសាទព្រះខ័ន នា​ចុង​សតវត្ស ទី​១២ នៃ​គ​.​ស យ៉ាងហោចណាស់​ក៏​មួយចំនួន​ដែរ តែ​ក្រោយមក​ដោយ​រវាង​សតវត្ស​ទី​១៣ និង​១៨ យើង​ពុំមាន​អត្ថបទ​សិលាចារឹក​បញ្ជាក់ នេះ​ជា​ការណ៍​មួយ​ផ្តល់​ក្តី​លំបាក​ជាច្រើន ដើម្បី​កំណត់​ឈ្មោះ​នៃ​អាណាខេត្ត​ទាំងនោះ​ឲ្យ​បានជា​ក់លាក់ ។​
​ ​ទោះយ៉ាងណា​ក៏ដោយ សិលាចារឹក​និង​អត្ថបទ​មួយចំនួន ជាពិសេស សិលាចារឹក​ប្រាសាទព្រះខ័ន​បានបង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញច្បាស់​នូវ​ឈ្មោះ​ខេត្ត ឬ​បុរី​មួយចំនួន​ដូចតទៅ​នេះ : លពបុរី (​ល្វ​បុរី​), ផេ​ត​បុរី (​វេ​ជ្រ​បុរី​), និង កញ្ជានៈ​បុរី (​សិង្ហ​បុរី​) ជាដើម ។​
​ ​សំខាន់​ជាងនេះទៀត ទម្រង់​លក្ខណៈ​ព្រមទាំង​ឈ្មោះ​របស់​ខេត្ត​ខ្មែរ​បុរាណ​ទាំងនោះ​ត្រូវគេ​ ផ្លាស់ប្តូរ​ដោយ​សម​ស្របតាម​ការអភិវឌ្ឍ​ន៍ ឬ​ទំនើបកម្ម​តាម​ដំណាក់កាល​នីមួយៗ​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ គឺមាន​ការបង្កើត​ខេត្ត​ថ្មី ថែម​ទៀតផង​ដូច​ប្រទេស​ខ្មែរ​នា​សម័យ​ទំនើប​អញ្ចឹង ។
​ដូច្នេះ​ជាទូទៅ គេ​យល់ថា គេ​មិន​គប្បី​ចាប់​អា​ម្មរណ៍​លើ​ចំនួន​ខេត្ត​ដែល​បាន​បាត់បង់​រួចទៅហើយ​ ក្នុង​អតីតកាល​នោះទេ ។ សម្រាប់​យើង ដើម្បី​ប្រ​មើ​មើល​ឲ្យ​ឃើញ​ពី​វិសាលភាព​នៃ​ទឹកដី​ខ្មែរ​នា​សម័យ​មហានគរ គេ​ត្រូវធ្វើ​សេចក្តី​សង្កេត​ថា ទឹកដី​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន គឺជា​កេរដំណែល​ដ៏​ពិសិដ្ឋ​របស់​ប្រជាជន និង​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​បុរាណ​យ៉ាងពិត​ប្រាកដ ។​
​ខាងលើនេះ ជា​ប្រការ​ដែល​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញថា នៅក្នុង​ខេត្ត​មួយចំនួន​របស់​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន ដូចជា ខេត្ត​ចន្ទ​បុរី​, ត្រាត​, ប​ច្ចិ​ម​បុរី​, ស្រះកែវ​, នគររាជ​សីមា និង សុ​រិ​ន្ទ្រ​ជាដើម ដែលមាន​ជនជាតិខ្មែរ​កំពុង​រស់​នៅ ហើយ​ថែមទាំង​រក្សាបាន​ភាសា​ខ្មែរ ដែល​ស្ថិតក្នុង​អម្បូរ​មន​-​ខ្មែរ និង​ប្រពៃណី​ទំនៀម​ទំលាប់​ដូនតា​ផង គឺជា​ទឹកដី​ខ្មែ​ពិតៗ ៕ (​ម​.​ត្រា​ ណេ​)

http://www.cen.com.kh/culture/detail_culturehistory/MWMwZjE2NTBiMTc

2 comments:

Unknown said...

Hello:

I am Jessica Francis. I am from Germany. I am now conducting a research study on Bloggers in Cambodia as part of my master thesis. This master thesis analyses the role of blogs, especially Journalistic Gatekeeper Blogs, in the Cambodian Media system.

The Freedom of Press in Cambodia is concerned not free by Freedom House. TV and Radio are mostly controlled by the government and only a few newspapers dare write critically about the government or certain connected subjects - then fearing defamation and threats.

http://www.surveymonkey.com/s/T9WH82B

This survey is the foundation of the master thesis trying to give an overview of the complete blogosphere in Cambodia.

Resulting from this survey in a more advanced stage this thesis will focus on blogs on subjects as society, human rights, politics etc. (Journalistic Gatekeeper Blogs)

The aim is to show in which extent these blogs take over the function of traditional media in Cambodia for the Internet is mostly free from censorship. Although only used by 1 percent of the Cambodians the www is an upcoming platform of expression particularly for young people. Cambodian bloggers are organized as cloggers since 2007.

Anonymous said...

I like him, represent the future of British science.
Vacuum pumps are often used to create love potions. Nothing, at least for us.
A shame we can't say if that was hardware or software fix, but for best results, you shouldn't take farmacia
on line because the high fat content, it can be simple.
That's more than twice as fast as the Play Station Phone you've long been waiting
for?

Here is my page: you can try these out